Hvilke opplevelser har elever og lærere av lekser i samfunnsfag?

Gjennom  sosiale medier og aviser blir lekser ofte dratt frem som et vanskelig tema. Facebookgrupper som ‘’STOPP LEKSER I SKOLEN!’’ og leserinnlegg på internett, forteller om hvor negativt det er med lekser, men dette er bare et av flere synspunkter det er på saken. Da vi skulle velge tema for forskningsoppgaven, så ville vi rette oss inn mot nettopp lekser. Hva er det en kan si om lekser hvis en setter seg i lærerens og elevens posisjon? Vi har gjennom flere praksisperioder opplevd ulike tilnærminger til lekseordninger, både fra lærere og elever. Det har variert mellom blant annet faste lekser hver uke, og at det er opp til hver enkelt lærer å bestemme om de i det hele tatt gir lekser. Disse praksisoppholdene har vært på både ungdomstrinnet og videregående skole. Det finnes mye forskning på effekten av lekser, men denne forskningen fokuserer primært på resultatmåling. Vi var derimot interessert i å finne ut hvilke syn elever og lærere har på lekser.

På bakgrunn av dette utarbeidet vi problemstillingen: “Hvilke opplevelser har elever og lærere av lekser i samfunnsfag?”

Gjennom bruk av spørreundersøkelse med elever, og intervju med to lærere fikk vi et grunnlag hvor vi kunne se sammenhenger mellom de to respondentgruppene. Vi ble fort oppmerksomme på at det var forskjeller knyttet til elevenes og lærernes oppfatning av lekser.  Disse forskjellene, og enkelte likheter, valgte vi å sette opp mot teori for å prøve og sette funnene i et større og mer generelt perspektiv. I søken etter relevant teori fant vi ut av at det ikke finnes mye norsk forskning på lekser, dermed måtte vi bruke amerikansk forskning som bærebjelker for forskningen. Dette var tidvis utfordrende, tatt i betraktning at vårt forskningsprosjekt omhandler norske skoler, som er ulik amerikanske skoler på en rekke punkter.

Det å ha vært en del av dette forskningsprosjektet har vært veldig spennende. Vi har fått møte skolen på en annen måte enn tidligere, ikke som elever eller praksiskandidater, men som forskende lærerstudenter. Å forske på sin fremtidige arbeidsarena har gitt oss et innblikk i hvilke opplevelser elever egentlig har om lekser. Dette kan være nyttig for oss, da vi kan ha elevenes opplevelser i tankene når vi utformer lekser. Det var utfordrende å skrive om et tema som ikke har blitt forsket så mye på, blant annet finnes det ikke så mye som fokuserer på elevenes personlige opplevelser av lekser. Dette medførte at vi måtte tilpasse bruken av empirien etter dette. Problemstillingen vår omhandlet mange aspekter ved lekser, og på grunn av oppgavens omfang så vi oss nødt til å ekskludere flere spennende koblinger, som for eksempel foreldres opplevelser av lekser. Dette er en faktor som kan ha innvirkning på blant annet elevenes syn på lekser. Dermed hadde dette vært interessant å inkludere i en eventuell masteroppgave. For å oppsummere har dette vært et svært lærerikt og spennende prosjekt. Vi har møtt på utfordringer underveis, men ved hjelp av medstudenter og veiledere har vi fått innspill på hvordan disse kunne løses. Samlinger med andre studenter og veileder i prosjektet har vært fruktbart, med tanke på deling av ideer og konstruktiv kritikk på oppgaven underveis i prosessen.

Simon og Markus

 

 

Leave a comment